فضای داخلی مطب دندانپزشکی چون از نظر روحی روی کودکان تاثیر می گذارد ، باید در طراحی به کیفیت آن توجه کرد. .معمولا کودکان علاقه ای به محیط های درمانی مانند مطب های دندانپزشکی ندارند. طراحی نامناسب مطب دندانپزشکی کودکان ، صرف نظر از توجه به نیازهایشان ترس و اضطراب را در آنها افزایش می […]

ایده طراحی کلینیک دندانپزشکی جذاب امروزه امر عجیبی نیست زیرا می دانیم طراحی یک فضا چگونه بر احساست و تجربه مردم از یک محیط  تاثیر گذار است. دندانپزشکان نیزبا دانستن این موضوع هم اکنون خواهان طراحی یک کلینیک دندانپزشکی جذاب هستند. به خاطر همین ما امروز بیشتر در مورد طراحی مطب های دندانپزشکی زیبا و دلپذیر مطالبی می خوانیم و می شنویم. تمام تجربه های بیماران از فضای کلینیک باید منجر به طراحی  یک کلینیک دندانپزشکی جذاب شود. چیزهایی که مردم می بینند و تجربه می کنند زمانی که برای اولین بار وارد یک مطب دندانپزشکی می شوند. بر کل احساس آنها تاثیر گذار است.  پس با ما همراه باشید با نمونه های عالی از طراحی مطب های دندانپزشکی شیک و زیبا

مهمترین نکات در طراحی مطب دندانپزشکی

طراحی مطب دندانپزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مطب یک پزشک محیطی است که افراد با ناخوشی، کسالت و یا جهت چک آپ سالانه به آن مراجعه می کنند. یک محیط آرامش بخش و زیبا می تواند احساس رضایت و آرامش را در بیمار ایجاد کند.

مطب یا درمانگاه مکانی است که شما به عنوان یک دندانپزشک بخش مهمی ‌از روز خود را در آن می‌‌گذرانید. بنابراین طراحی مطب داندان پزشکی تهران ، دکوراسیون داخلی و چیدن وسایل درون این فضا، همچنین رنگ‌‌هایی که برای وسایل و دیوار‌ها استفاده می‌‌شود و نور‌هایی که در نورپردازی محیط استفاده می‌‌کنید در ایجاد روحیه‌ای شاد برای خودتان و بیمارانتان مؤثر است.

مطب دندانپزشکی پزشکی لوکس از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است و هر بخش با توجه به کارایی که دارد، باید از طراحی متفاوتی برخوردار باشد. هدف از طراحی این فضا، کمک به بهبود سریع‌تر بیماران است. بنابراین استفاده از متریال‌های مناسب، رنگ‌بندی روشن، نورپردازی حرفه‌ای، تجهیزات متفاوت و غیره مهم‌ترین عواملی به شمار می‌روند که در طراحی داخلی و چیدمان مطب دندانپزشکی دارای اهمیت هستند.

 

طراحی کلینیک دندانپزشکی دقیقاً یعنی چه؟

وقتی صحبت از طراحی فضاهای درمانی به میان می‌آید، منظور ما صرفاً تهیۀ مبلمان جدید و یا ایجاد تغییرات جزئی در پوشش سطوح نیست؛ بلکه هدف از طراحی خلق محیطی است که علاوه بر زیبایی و آرامش‌بخش بودن، عملکرد مناسبی هم داشته باشد.

پس می‌توان گفت طراحی مطب دندانپزشکی در واقع هر اقدامی است برای داشتن یک مطب زیبا و چشم‌نواز و در عین حال پویا و کارآمد. طراحی مطب بهتر است از مرحله طراحی نقشه (به صورت دو بعدی) شروع شود و در نهایت به طراحی داخلی به صورت سه‌بعدی بیانجامد؛ در چنین مواردی با کمک گرفتن از یک متخصص می‌توان جانمایی، دسترسی و متراژ همۀ فضاها را با دقت بیشتری بررسی نمود و پاسخ مناسب‌تری به همۀ نیازها داد.

 

 

طراحی مطب دندانپزشکی مدرن

علاوه بر میزان مهارت کادر پزشکی در مطب دندان پزشکان یکی از مهم ترین عواملی که می تواند بیماران را به سمت مطب جذب کند طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی است. در طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری باید بخشی از فضای مطب را به اتاق انتظار و نصب یونیت ها و اتاق کار اختصاص دهید توجه داشته باشید که هر کدام از این فضاها باید بر اساس کاربردی که دارند طراحی شوند.

 

طراحی مطب دندانپزشکی مدرن

 

استانداردهای طراحی مطب دندانپزشکی

در راستای طراحی مطب دندان پزشکی لوکس یکی از عوامل بسیار مهمی که تاثیرگذار می باشد، بازدید از مکان مورد نظر می باشد. به دلیل این ‌که طراحی عموماً بسته به محیطی است که قرار است، به‌‌ عنوان مطب ارائه خدمات داشته باشد. به همین جهت طراح مورد نظر باید آشنایی به سزایی در رابطه با فضاهای مطب ‌های دندان‌پزشکی داشته باشد تا از این جهت بتواند فضای لازمی که برای یونیت دندان ‌پزشکی مورد نیاز می باشد را در نظر بگیرد و از این جهت اهمیت ویژه‌ای به فضاهای مورد نیاز وسایل دندان‌پزشکی دهد.

به همین خاطر مهم ‌ترین چیزی که در استاندارد اولیه‌ای که در طراحی داخلی مطب دندان‌پزشکی باید رعایت شود، بازدید از فضای مورد نظر و استفاده بهینه از آن می ‌باشد. به صورتی که بتوان تمامی ابزار و لوازم مطب را به‌ صورت بهینه در آن جای داد و فضای متنوع و خوبی طراحی کرد. ممکن است. شما نیز در راستای طراحی مطب خود نیاز به آگاهی‌ داشته باشید و بخواهید از این جهت محیطی منحصر به فرد برای مطب خود ایجاد کنید.

 

بخش‌های مختلف در طراحی کلینیک دندانپزشکی

در طراحی مطب دندانپزشکی باید به این موضوع دقت کرد که یک مطب دندانپزشکی استاندارد چه کاربری‌هایی در خود جای می‌دهد؟ با دسته‌بندی این فضاها و شناخت ویژگی هر کدام می‌توان برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای طراحی آنها داشت. به طور کلی هر مطب دندانپزشکی به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  1. بخش پذیرش و انتظار
  2. بخش درمان
  3. بخش خدمات

 

۱- بخش پذیرش و انتظار

همان‌طور که می‌دانید این قسمت اولین محل برخورد مراجعین با فضای مطب است و نحوۀ طراحی آن می‌تواند تاثیر بسزایی در برداشت آنها از فضای کلی مطب و حس‌وحال آن داشته باشد. در طراحی اتاق انتظار به این موارد توجه کنید:

  1. امکان کنترل تردد افراد به فضای درمان و ورود و خروج آنها توسط منشی وجود داشته باشد.
  2. منشی دسترسی مناسبی به اتاق‌های درمان داشته باشد و امکان تعامل او با پزشک فراهم باشد.
  3. میز پذیرش در محل مناسبی قرار گیرد به طوری که افراد در بدو ورود قادر به دیدن آن و تشخیص مسیر خود باشند و دچار سردرگمی نشوند.
  4. جهت دعوت افراد به آرامش، در طول زمان انتظار آنها، از رنگ‌ها و عناصر آرام‌بخش در این قسمت استفاده شود.

 

بخش پذیرش و انتظار

 

۲- بخش درمان

این قسمت شامل فضاهایی همچون اتاق پزشک، اتاق‌های درمان، اتاق استرلیزاسیون (CSR) و… است. مواردی که در طراحی فضای درمان باید مد نظر قرار بگیرد به طور مختصر به شرح زیر است:

  1. هر یونیت دندانپزشکی جهت استقرار به ۱۱ مترمربع فضای مفید نیاز دارد.
  2. در صورت امکان بهتر است یک یونیت مجزا برای کودکان تعبیه شود.
  3. کلیۀ سطوح این بخش می‌بایست از متریال مقاوم، قابل شستشو و ضدعفونی باشند.
  4. هر یونیت باید فضای مستقلی داشته باشد، برای تفکیک آنها می‌توان به جای دیوارهای صلب از پارتیشن‌های منعطف و دکوراتیو استفاده کرد.
  5. در این بخش نحوۀ دسترسی خصوصی پزشک به فضاهای خدماتی مانند سرویس و آبدارخانه اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

۳- بخش خدمات

بخش خدمات در مطب‌های دندانپزشکی شامل آبدارخانه، سرویس‌های بهداشتی، رختکن پرسنل و بیماران و… است که با وجود اهمیت کمتر نسبت به سایر بخش‌ها مواردی را باید در طراحی آنها رعایت نمود:

  1. حداقل عرض آبدارخانه جهت نصب یک ردیف کابینت ۱/۵ متر است.
  2. اگر فضای کافی در اختیار دارید بهتر است سرویس پرسنل و مراجعین را به صورت مجزا طراحی کنید و ورودی هر یک را در محل متناسب قرار دهید تا حریم شخصی آنها حفظ شود.
  3. در فضاهای خدماتی بهتر است همه سطوح از کاشی و سرامیک‌هایی مقاوم، بدون خلل فرج و به رنگ روشن انتخاب شوند تا آلودگی‌ها در آن مشخص شده و هر چه سریع‌تر نسبت به نظافت آن‌ها اقدام صورت پذیرد.

 

انتخاب رنگ مطب دندانپزشکی، از مهم ترین نکات طراحی

رنگ یک ابزار طراحی قدرتمند است که روی احساسات ، خلق و خو و حتی واکنش های فیزیولوژیکی تأثیر دارد. رنگ های خاص می توانند احساس گرما ، آرامش و یا خشم را در ما ایجاد کنند.  به گفته فابر بیرن ، پدر روانشناسی کاربردی رنگ ، استفاده صحیح از رنگ در محل کار می تواند باعث بهبود کارایی ، رفع خستگی و همچنین دید بهتر شود.

به همین دلیل هنگام طراحی مطب دندان پزشکی باید رنگ مطب با دقت زیادی انتخاب شود. آبی یکی از رنگ های بسیار مناسب برای مطب دندانپزشکی است زیرا ، آبی در دسته رنگ های سرد قرار دارد و باعث ایجاد احساس آرامش در بیماران می شود.

رنگ قهوه ای به دلیل این که رنگ درختان و طبیعت را در ذهن تداعی می کند باعث کاهش سطح استرس می شود. به همین خاطر طراحان داخلی استفاده از رنگ قهوه ای را در دکوراسیون دندانپزشکی توصیه می کنند. بهترین روش برای استفاده از رنگ قهوه ای در مطب دندانپزشکی ، ترکیب آن با رنگ های کرم ، زرد ، نارنجی و صورتی ملایم است.

اگر چه تمامی رنگ ها بسیار زیبا هستند اما هر کدام از آن ها کاربرد متفاوتی در دکوراسیون داخلی دارند. به عنوان مثال استفاده از رنگ های قرمز و مشکی برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی اصلا توصیه نمی شوند.

 

بهترین رنگ برای مطب دندانپزشکی

 

رنگ خاکستری

رنگ های خاکستری ملایم یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی داخلی مطب دنداندپزشکی و همچنین اتاق انتظار بیماران می‌باشد. چرا که رنگ های خاکستری ملایم باعث کاهش استرس و اضطراب در بیماران و همراهان آنها می‌شود. همچنین باید توجه کنید که از رنگ هایی که دارای تضاد زیادی هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا استرس افراد را افزایش می‌دهد.

 

رنگ خاکستری

 

رنگ نارنجی

اگر بیماران مطب شما اکثراً کودکان و افراد با سن پایین هستند، پیشنهاد می‌کنم از رنگ نارنجی برا طراحی داخلی مطب استفاده کنید چرا که این رنگ باعث افزایش شادی و نشاط در کودکان می‌شود.

 

رنگ نارنجی

 

رنگ زرد

این رنگ نیز یکی از رنگ های نماد انرژی است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به همان میزان که این رنگ باعث ایجاد انرژی در فضا می‌شود، اگر در استفاده از آن زیاده روی شود نیز باعث ایجار تنش و اضطراب در محیط می‌شود. بنابراین در استفاده از رنگ زرد در طراحی داخلی مطب خود، تعادل را حفظ کنید.

 

رنگ زرد

 

رنگ مشکی

این رنگ به طور کلی می‌تواند به عنوان یک رنگ غیر شخصی شناخته شود و همچنین این رنگ اجزای اتاق را پیچیده تر از انچه که هست نمایش می‌دهد.

 

رنگ مشکی

 

رنگ قرمز

معمولاً رنگ قرمز دارای انرژی زیادی می‌باشد، اما با این حال استفاده از این رنگ در طراحی مطب دندانپزشکی اصلا پیشنهاد نمی‌شود. مگر در حالتی که شما بخواهید از این رنگ در جزئیات استفاده کنید.معمولا رنگ قرمز برای تحریک اشتهای بیماران در منزل استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش افسردگی نیز می‌توانید از این رنگ استفاده کنید.

 

رنگ قرمز

 

رنگ آبی

این رنگ یکی از رنگ های بسیار آرامش بخش می‌باشد. به عنوان نمونه شما نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که با تماشای آسمان آبی و یا دریای آبی آرامش پیدا نکند. بنابراین استفاده از این رنگ در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی بسیار پیشنهاد می‌شود.

 

رنگ آبی

 

رنگ قهوه ای

این رنگ یک رنگ کاملاً مطیع می‌باشد. به این صورت که اگر با رنگ های روشن ترکیب یا همراه باشد، یک فضای مدرن را ایجاد می‌کند. یکی از رنگ های پرکاربرد امروزی در طراحی داخلی مطب ها، رنگ قهوه ای می‌باشد که در کنار سایر رنگ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال وسایل چوبی مانند میز و مبلمان و… می‌توانند از این رنگ استفاده کند.

 

رنگ قهوه ای

اصول طراحی مطب دندانپزشکی

فضای حاکم بر یک محیط تاثیر بسیاری بر روی احساس افراد می ‌گذارد. اغلب پزشکان در این باره ترجیح می ‌دهند که فضای حاکم بر اطراف خود را متناسب نگه دارند و به آن توجه ویژه‌ای می ‌کنند.

وقتی افراد به یک مطب دندان‌پزشکی مراجعه می ‌کنند، تجارب بسیاری از آن کسب می‌ کنند و ممکن است، این تجربه در خاطر آن‌ ها ثبت شود. به همین جهت لازم می ‌دانیم در رابطه با طراحی داخلی مطب دندان‌پزشکی به طور مفصل برای شما صحبت کنیم

 

نورپردازی و تهویه طبیعی

از طراحی یک کلینیک دندانپزشکی بدون پنجره و نور طبیعی و شبیه به فضاهای جاری خودداری کنید. نور طبیعی و تهویه طبیعی نقش مهمی در افزایش راندمان کاری یک فضای درمانی دارند. از نور طبیعی در فضای انتظار کلینیک دندانپزشکی خود استفاده کنید. استفاده از یک پنجره در فضای انتظار، مطب را بزرگتر نشان می دهد.

 

نورپردازی مصنوعی

دندانپزشکان دائما از کمر درد، گردن درد، مچ درد و… شکایت می کنند. لذا طراحی کلینیک دندانپزشکی باید به گونه ای باشد که این عوارض به حداقل مقدار ممکن برسد لذا برای مثال نورپردازی اتاق یونیت که شامل نور محیطی و نور موردی است به گونه ای باشد که هیچ سایه ای چشم دندانپزشک را اذیت نکرده و او براید قت بیشتر مجبور نشود خم شود.

 

تعریف و چیدمان فضاهای مختلف

فضاهای مورد نیاز یک مطب دندانپزشکی به ترتیب زیر می باشند:

  • فضای پذیرش و انتظار
    اتاق های درمان (unit room)
    فضای داری
    اتاق مشاوره
    اتاق csr
    سرویس بهداشتی

طراحی کلینیک دندانپزشکی به دو شیوه می تواند انجام شود:

۱) اتاق مشاوره درمان بین اتاق یونیت و فضای پذیرش بوده. و بیمار پس از پذیرش ابتدا به اتاق مشاوره و سپس به اتاق درمان فرستاده می شود.
۲) در حالت دوم که به صورت یک حلقه است. مراجعه کننده پس از پذیرش از فضای انتظار به اتاق درمان فرستاده می شود . و پس از ویزیت به اتاق مشاوره فرستاده می شود و از آنجا مجددا وارد فضای انتظار می شود.

 

فضای اطراف یونیت دندانپزشکی

در فرایند طراحی مطب دندانپزشکی به منظور جلوگیری از اختلال در عملکرد کارکنان کلینیک، در اطراف هر یونیت دندانپزشکی بین ۲ تا ۳ متر فضای خالی قرار دهید. اگر مساحت اتاق یونیت کم بود این مقدار فضای خالی می تواند تا ۲ متر نیز کاهش پیدا کند. دیاگرام زیر موقعیت قرار گیری یک دندانپزشک راست دست به همراه دستیار خود را نشان می دهد.

 

هماهنگ بودن تیم طراحی دندانپزشکی

نکته بسیار مهم در فرایند ساخت کلینیک دندانپزشکی هماهنگ بودن اعضای تیم با هم می باشد. اگر ساخت بدون برنامه ریزی آغاز شود نتیجه نهایی کار یک فضای درمانی نامنظم با لوله های تاسیسات و سیم های برق نمایان است.

لوله های تاسیسات و سیم های برق باید به صورت زیر کار نصب شوند. درست در زیر یونیت دندانپزشکی محفظه ای به صورت زیر کار باید قرار بگیرد که در این جعبه ورودی و خروجی آب، مکش و وروردی کمپرسور، کابل HDMI و… می باشد.

 

نکاتی که باید قبل از اقدام به طراحی دکوراسیون مطب بدانید

پیش‌تر از این، در زمانی نه چندان دور افراد، کلینیک‌ها و مطب‌ها را مکان هایی ناخوشایند به شمار می آوردند و خیلی علاقه ای به این نداشتند که در این مکان‌ها حضور پیدا کنند. اما مدتی است که توجه به محیط داخلی و طراحی آن برای مطب ها بسیار مهم تلقی می شود و همین امر سبب شده است تا افراد با حضور در مطب‌ها و کلینیک‌ها، علاوه بر این که حس ناخوشایندی نمی گیرند، حس خوب و مطلوبی داشته باشند.

معمولا در قیمت طراحی مطب دندانپزشکی سعی می‌شود نکاتی رعایت شود که به بیمار آرامش بخشیده و از اضطراب حضور او در این مکان بکاهد. طراحی و تاسیس مطب و کلینیک استانداردها و نکات زیادی دارد که حتما باید به آن توجه شود.

 

مهمترین نکات در طراحی مطب دندانپزشکی

 

ممنوعیت تاسیس مطب

طراحی و ساخت مطب در مکان‌های بسیار شلوغ، مجتمع‌های مسکونی و تجاری ممنوع است.

دریافت پروانه مطب

برای تاسیس یک مطب لازم است پروانه ساخت و تاییدیه بهداشت را دریافت نمایید.

داشتن آسانسور

اگر مطب شما در طبقات بالای یک ساختمان باشد، حتما باید جهت راحتی مراجعین و بیماران آسانسور داشته باشد.

 

نکات مهم در طراحی داخلی مطب

تمام اتاق‌های مطب باید دارای نور کافی و تهویه مناسب باشند. توجه داشته باشید که در قسمت ورودی مطب تابلو راهنما نصب کنید و بر روی درب اتاق‌ها نام بخش نوشته شود. دیوارها و سقف مطب نباید هیچگونه ترکی داشته باشد. بهتر است سطوح مختلف رنگ آمیزی مناسب داشته باشد. همچنین قرار داردن دستگاه آب سرد کن در بخش انتظار مطب فراموش نشود.

 

نکات مربوط به سرویس بهداشتی مطب

سرویس بهداشتی یکی از قسمت‌های مهم طراحی مطب است که باید در ساخت اصولی آن توجه شود. سرویس بهداشتی باید از جنس چینی و بدون پایه باشد. بهتر است شیرآلات اهرمی باشند و آب سرد و گرم فعال باشد. سنگ‌های به کاربرده شده در سرویس بهداشتی نیز نباید هیچگونه ترک و شکاف داشته باشند.

 

تاثیر بازسازی مطب و کلینیک پزشکی و دندانپزشکی بر جذب کاربران

با ایجاد رقابت در طراحی داخلی و دکوراسیون مطب پزشکی بسیاری از ساختمان های قدیمی روی به بازسازی مطب و کلینیک پزشکی و دندانپزشکی آوردند و با ایجاد فضایی به روز و مجلل محیطی را برای مراجعین خود فراهم کنند که فرد مراجعه کننده احساس خوبی داشته باشد و حس کند  و دیگر از نیمکت ها و صندلی های خشک خبری نیست که فرد هر چه زودتر تمایل به انجام کارش داشته باشد تا سریع تر آن فضای غیر صمیمی را ترک کند.

بلکه در بازسازی مطب و کلینیک پزشکی و دندانپزشکی با فراهم نمودن امکانات پذیرایی مانند سرو انواع نوشیدنی و اقدامات سرگرم کننده مثل نمایش فایل های مالتی مدیا از طریق مانیتورها در عین داشتن تهویه مناسب و مطبوع حسی را در مراجعه کننده ایجاد کنند که تمایل به بودن در محیط کند.

 

رعایت نکات مهم برای بازسازی مطب دندانپزشکی

بازسازی مطب یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی مطب دندان پزشکی کوچک می‌باشد. در این بازسازی نیز موارد مختلف زیادی وجود دارد که با توجه به درخواست کارفرمایان تغییرات انجام می‌شود. اما در هر نوع از بازسازی یک سری نکات را باید رعایت کنید. بسیاری از پزشکان به دلیل پرکاری و مشغله‌ی کاری به این مسئله اهمیت نمی‌دهند تا زمانیکه یک نم زدگی و یا خرابی در دیوارها و دکوراسیون مطب بو بگیرد. مطب باید طوری باشد که یک  محیط آرام  و جذاب را ایجاد کند.

 

سالن انتظار:

بیشترین جایی که می توان تغییرات در آن به وجود آورد زیرا وسایل مورد نیاز برای معاینه در آن قرار ندارد و طراح هر نوع که بخواهد می تواند تغییر اعمال کند پس هر چه طراح حرفه ای تر عمل کند در نظر همراهان خوش می نشیند.

 

مهمترین نکات در طراحی مطب دندانپزشکی

 

استفاده از ابزار و لوازم هوشمند

چه کسی از اهمیت تکنولوژی در دنیای امروز بی‌خبر است؟ تکنولوژی حتی علم را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. در بازسازی دندانپزشکی در تهران، اگر دندانپزشکی شما شمایلی قدیمی و سنتی دارد، بهتر است با صرف هزینه کمی به هوشمند شدن آن کمک کنید. استفاده از انواع نمایشگرها و همچنین امکانات به روز جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌تواند نقش مهمی در پویایی مطب شما داشته باشد. همچنین از پریزهای برق متعددی به خصوص در اتاق انتظار استفاده کنید که بیماران و همراهان آن‌ها بتوانند در ساعاتی که در انتظار نشسته‌اند، از آن استفاده کنند.

 

رنگ:

شاید بارز ترین نمونه ی تغییر باشد که بیش از هر فاکتور دیگری به چشم می آید رنگ کردن برخلاف موارد دیگر هزینه ی کمی دربر دارد اما نتیجه ی بسیار مطلوبی دارد برای رنگ اتاق معاینه باید رنگی را انتخاب کرد که آرامش بیشتری داشته باشد البته به جای رنگ می توان از کاغذ دیواری نیز استفاده کرد بهتر است کاغذ دیواری ها طرح هایی ساده تر داشته باشند.

 

صدای محیط را جدی بگیرید:

نکته مهم دیگری که باید در بازسازی مطب‌ پزشکان در تهران و کلان شهر های دیگر به آن توجه کرد، صدای محیط است. این به خصوص در مورد مطب دندانپزشکی اهمیت بالایی پیدا می‌کند. وقتی در اتاق انتظار نشسته‌اید، قطعا نمی‌خواهید صداهای عجیب و غریب دستگاه‌های مختلف روی شما تاثیر بگذارد یا حتی شما را بترساند.

بنابراین باید این نکته را در نوسازی و بازسازی مطب در تهران در نظر داشت و از نظر صوتی، فضایی آرام را برای بیماران ایجاد کرد که آن‌ها در آرامش کامل به سر ببرند. بیماران به خودی خود به دلیل مشکلات پیش آمده از نظر روحی کمی دچار افت روحیه شده‌اند؛ پس نباید شرایط را برای آن‌ها بدتر کرد، بلکه باید به فکر آرامش بیشتر آن‌ها بود.

 

۵ ایده برای دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

 

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

 

مهمترین نکات در طراحی مطب دندانپزشکی

 

مهمترین نکات در طراحی مطب دندانپزشکی

 

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

 

دکوراسیون مطب دندانپزشکی لاکچری

قبل از بازسازی کلینیک دندانپزشکی بدانید

اگر تصمیم به بازسازی فضای داخلی مطب دندانپزشکی خود گرفتید، قبل از هر چیزی باید نکاتی را بدانید. شما باید با یک مرکز معتبر که اصول طراحی دکوراسیون را به خوبی می‌دانند مشورت کنید. گروه معماری بام با تجربه عالی در این امر به شما کمک می‌کند تا نتیجه خوبی از این کار به دست آورید.

نور طبیعی همیشه آرامش بخش است. برای طراحی مطب دندانپزشکی سعی کنید امکان ورود نور خورشید به داخل را در نظر داشته باشید. پنجره‌ها فضای خوبی برای این کار هستند. جلوی آن‌ها را نپوشانید. همچنین می‌توانید جلوی پنجره‌ها فضایی را برای قرار دادن گلدان‌ها در نظر بگیرید تا هوای داخل مطب را هم مطبوع نگه دارید. اما در فضاهایی که میزان نورگیری در آن کم است، می‌توانید از چراغ‌های متناسب با دکوراسیون استفاده کنید. یادتان باشد نورهای رنگی هم اثرات متفاوتی در ذهن ایجاد می‌کنند.

به سن و جنس مراجعه کنندگان خود دقت کنید و دکوراسیون را بر اساس علایق آن‌ها بچینید. برای مثال برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی وجود دارند که برای مراجعه کنندگان خردسال خود فضای جداگانه‌ای را در نظر گرفته‌اند و آن محیط را برای کودکان متناسب با سلیقه فکری آن‌ها چیدمان کرده‌اند. در صورتی که کلینیک کوچکی از نظر متراژ دارید، سعی کنید از رنگ‌های روشن استفاده کنید. همچنین استفاده از آینه‌ها باعث می‌شود به فضا عمق دهید و فضا را بزرگ‌تر نشان دهید.

 

ضرورت بازسازی کلینیک دندانپزشکی

مطب دندان پزشکان از دیگر مکان‌هایی است که رعایت اصول بهداشتی و تمیز بودن محیط برای بیماران بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه عدم رعایت مسائل بهداشتی در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی، سبب شیوع بیماری‌های عفونی در بین بیماران می‌شود، هیچ بیماری تمایلی به مراجعه به کلینیک‌های دندان پزشکی قدیمی که نکات بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌گردد ندارند.

 

جمع‌بندی

داشتن یک مطب زیبا و منحصربه‌فرد تأثیر بسیار زیادی بر جلب نظر مراجعین و افزایش احتمال مراجعات بعدی آنها دارد و به نوعی تکمیل‌کنندۀ خدمات درمانی مجموعه است. برای داشتن چنین فضایی نیازی نیست به ساختمانی تازه و نوساز منتقل شوید، بلکه می‌توان فضای موجود مطب را با هزینه‌ای مدیریت‌شده بازسازی نمود. بازسازی مطب دندانپزشکی به رضایت‎‌مندی بیماران و افزایش بهره‌وری کارکنان منجر خواهد شد که در نتیجه ی آن گردش مالی بیشتر و بازگشت هزینه‌های صرف شده به مجموعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت شارپی مراجعه کنید.